7M workout voor een energieke dagstart

Alhoewel ik van sport houd, heb ik niets met sportschoolgerelateerde activiteiten. Terwijl het natuurlijk wel goed is om je spieren een beetje te onderhouden. Daarom begin ik de dag vrijwel iedere ochtend met de 7 minuten workout van de app Workout for Women. Wat ik hier zo fijn aan vind:

  • Het is maar 7 minuten, voor je het weet ben je klaar. En doe je het iedere dag dan heb je in een week, als je gunstig afrondt, toch een uur gesport.
  • De oefeningen zijn niet zwaar, ik zie er nooit tegen op.
  • Elke dag krijg je andere oefeningen, het wordt dus nooit saai.
  • Met een lekker muziekje erbij is het een ontspannen manier om de dag te beginnen.

De app is gratis en heeft overigens nog veel meer mogelijkheden. Er zijn speciale programma’s voor bijvoorbeeld rug, armen en benen en het biedt ook diverse gerichte stretch sessies aan. De duur van de verschillende programma’s varieert ook. Kortom, echt een aanrader!

7M workout voor een energiek begin van de dag

Fit met Kruiden

Vorig jaar heb ik de cursus Fit met Kruiden gevolgd. Gewoon, om eens te onderzoeken wat kruiden kunnen betekenen voor je gezondheid. En vooral leuk als je kruiden uit eigen tuin kunt inzetten.

Een wonderkruid vind ik salie. Ik wist eigenlijk al van mijn moeder, die is opgegroeid op een boerderij, dat je om keelpijn te verlichten op een salieblaadje kunt kauwen. Ik had dat nog nooit geprobeerd, maar echt, het helpt, en direct. Geen excuus meer dus om een hele zak drop leeg te eten. En ik moest even aan de smaak wennen, maar thee van versie salie is is ook fijn. Er worden nog veel meer helende eigenschappen aan salie toegekend, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd.

Een andere favoriet van mij is kamille. Het heeft een ontstekingsremmende en desinfecterende werking. Bij een oogontsteking kun je een watje doordenkt met kamillethee een tijdje op het oog leggen of het oog schoonmaken met de thee. Goed voor mens en dier! Daarnaast heeft kamillethee een rustgevende kalmerende werking, ik drink graag een kopje voor het slapengaan.

Calendula ofwel goudsbloem staat natuurlijk bekend om de calendulazalf, het middel om wondjes snel en zonder littekens te laten genezen. Maar dat je de zalf heel makkelijk kunt maken, dat wist ik niet. Even googelen en je vindt allerlei recepten.

Iets waar ik nog nooit van gehoord had is een koolkompres. Onder andere in te zetten bij gewrichtsklachten. Zelf niet geprobeerd, maar dat ga ik zeker nog doen. Je gebruikt de buitenste bladen van de kool. Daarin zitten namelijk stofjes die de plant aanmaakt om zich te beschermen tegen invloeden van buitenaf: slakken, schimmels enzovoort. In het boek Briljant groen – De intelligentie van planten van Stefano Mancuso en Allessandra Viola wordt uitleg gegeven over hoe planten dat doen. Niet zo leuk geschreven, maar desalniettemin een fascinerend boek. Het gaat over de verbazingwekkende vaardigheden, zintuigen en intelligentie van planten. Zo waarschuwen planten elkaar met geurstoffen voor vijandige planteneters, vormen ze met hun wortels enorme netwerken en communiceren met vogels, insecten en elkaar over hun leefomgeving. 

Mocht je zelf interesse hebben in de geneeskrachtige werking van kruiden, op de site van Mens en Gezondheid is veel informatie te vinden.

Massagepraktijk Tinkel gesloten t/m 14 januari 2022

Om De Welbekende Reden is ook Massagepraktijk Tinkel gesloten t/m 14 januari 2022. Ik hoop van harte dat ik 15 januari weer kan beginnen, ik kijk ernaar uit!

Als je wilt kan ik je vanaf 15 januari inplannen, we zien dan tegen die tijd wel of het door kan gaan. Ik hoop je snel weer te zien, en tot die tijd, maak er toch wat leuks van!

Holistic Pulsing

Holistic Pulsing, ik wist eigenlijk niet precies wat dit was, totdat ik onlangs een cursus heb gedaan. Het is een zachte en vriendelijke behandeling, waarbij het lichaam ritmisch in beweging wordt gebracht. Dat voelt een beetje als kleine kabbelende golfjes, wat voor ontspanning zorgt en ook heel mooi aansluit bij een Lomi Lomi massage. Ik neem dit dan ook mee in mijn massages.

Je kunt Holistic Pulsing overigens ook op jezelf toepassen. Wat ik prettig vind is de volgende oefening, die je overal kunt doen.

Ga rechtop zitten op een stoel, en maak vanuit je bekken kleine bewegingen van links naar rechts. Let er goed op dat je schouders ontspannen, zodat die lekker mee gaan bewegen.